

U crnogorskom pozorištu treba da postoji bolja repertoarska politika, koja će ponuditi adekvatan odgovor na dešavanja u društvu i biti otvorena za nove ideje, ocijenjeno je iz Alternativne teatarske aktivne kompanije (ATAK).
Izvršna direktorica ATAK-a Dragana Tripković kazala je, u intervjuu za PR Centar povodom Svjetskog dana pozorišta 27. marta, da u Crnoj Gori ne postoji saradnja između javnog i civilnog sektora, zbog čega se, kako je navela, vrlo mali broj ljudi odlučuje da se bavi pozorištem izvan institucija.
„Sa druge strane, te institucije imaju vrlo ograničene mogućnosti kada je u pitanju zapošljavanje novih ljudi ili otvaranje za neke nove ideje i za praćenje savremene priče o pozorištu. Tako da ta jedna aspurdna situacija proizvodi stanje hibernacije u pozorištu. Čini mi se da vrlo aktivna hibernacija vlada u crnogorskom pozorištu“, ocijenila je Tripković.
Ona smatra da su pozorišni repertoari u Crnoj Gori sklapani po lošim politikama koje su, ako je navela, proizvod proizvoljnih i ličnih odluka „i ne nude adekvatan odgovor na dešavanja u društvu“.
“Mislim da treba otvoriti pozorište za nove ideje i biti malo sigurniji u sebe i hrabriji i čuti šta se ima za reći, ne ostavljati uvijek stvari slučaju. Nekad je biti hrabar, a to smo imali mi priliku da osjetimo kroz neke naše projekte, katarzična stvar”, kazala je Tripković.
Ona je istakla da pozorištu nikad nije falilo publike.
“Znam da u našoj kulturi postoji interesovanje za pozorište i nikad nije prestajalo da postoji. Sadržaj je nešto drugo, a potreba za pozorištem nikad nije prestajala da postoji”, rekla je Tripković.
Ona je, govoreći o alternativnoj sceni u Crnoj Gori, kazala da se pojmovi mainstream-a i alternativne scene miješaju i da je teško je reći šta je alternativna scena a šta nije.
“Definitivno alternativna scena postoji, s tim što je ona razruđena i nije profilisana u smislu toga da postoji više trupa koje se bave alternativnim pozorišnim izrazom. Tradicija postoji, i mi smo na neki način nastavljači priče o alternativnom pozorištu u Crnoj Gori”, navela je Tripković.
Ona je podsjetila da je ATAK nedavno završio rad na predstavi “Život na pauzu” reditelja Mirka Radonjića, koja je realizovana u Zavodu za izvršenje krivičnih sankcija Spuž, posredstvom organizacija Juventas i Akcije za ljudska prava.
“Vrlo je ekperimentalnog karaktera bila predstava i čini mi se da je to jedan od rijetkih primjera kako alternativno pozorište funkcioniše i kako bi trebalo da se, u domenu istraživanja alternativnog teatra, pozorišni poslenici njime bave”, kazala je Tripković.
ATAK se, kako je dodala, uglavnom bavi projektima koji su alternativnog tipa.
“Nas vrlo često motivišu novi prostori i nešto što su aktuelni problemi u društvu. Vrlo se bavimo i promovisanjem socijalnih dobara kroz kulturu i pozorište, kao i uključivanjem marginalizovanih grupa u svoje projekte. Pred nama je period u kojem bi trebalo da se realizuju slične predstave”, navela je Tripković.
Dramaturg i član ATAK-a Vasko Raičević ocijenio je da je pozorište uvijek u krizi i da ono reaguje na krizu, “iz nje se rađa i izrasta”.
“Da li društvo posvećuje dovoljno pažnje pozorištu? Naravno da ne. To je konstanta, nije specifičnost našeg društva”, naveo je Raičević.
Pozorište, kako je rekao, uvijek postavlja teška i aktuelna pitanja “i za njega je prirodno da bude u nekoj vrsti korelacije sa društvom”.
“Pozorište je u krizi i iz nekih drugih razloga, to su razvoj nekih drugih tehnologija, koje mu oduzimaju prostor koje je nekad imalo. Sve manje je ono privlačno za neke generacije koje su navikle za što brže i lakše informacije i umjetnost koja ih mnogo neće intelektualno opteretiti”, smatra Raičević.
Na pitanje koji su aktuelni problemi sa kojima se suočavaju crnogorski pozorišni poslenici, Raičević je kazao to nedostatak novca i prostora za rad, “naročito kada su u pitanju domaći dramaturzi i pozorišni reditelji”.
“To malo što imamo prostora, često se oduzima, na račun nekih ne toliko kvalitetnih projekata. Mislim da tu treba da postoji bolja repertoarka politika”, istakao je Raičević.
Upitan koje su aktuelne teme kojima se bave crnogorski reditelji, Raičević je rekao da je to je teže pitanje, “pošto nemaju toliko prilike da rade, pa nemaju toliko prilike ni da se bave aktuelnim temama”.
“ATAK se bavi vrstom alternativnog teatra i samim tim pokušavamo aktuelne probleme kroz to da provučemo. Ako pogledamo repertoare pozorišta koja su na državnom budžetu, onda tu postoji manjak aktuelnijih tema”, rekao je Raičević.